Artikler
Trapez ApS - Tel.: +45 86 76 00 28 - Mail: trapez@trapezjob.dk - CVR-nr.: 31515378 - Haslegårdsvej 10 - DK-8210 Aarhus V

Ansættelseskontrakten

Der har i den senere tid været skrevet en del i medierne om, at arbejdsgivere i Danmark har problemer med at få alle oplysninger med i ansættelseskontrakter.

Emnet kort belyst:
Hvorfor skriver vi ansættelseskontrakter i dag?
Dybest set er det for at undgå tvivl om, hvad der er ret og pligt mellem arbejdsgiver og medarbejder.

Men hvad er det så, at arbejdsgiveren skal oplyse senest en måned efter ansættelse?

  • Parternes navne og adresser
  • Arbejdsstedets adresse
  • Beskrivelse af arbejdet (titel, rang, stilling eller jobkategori)
  • Begyndelsestidspunkt
  • Forventet varighed (hvis det er en midlertidig stilling)
  • Rettigheder ved ferie, herunder om der betales løn under ferie
  • Opsigelsesvarslerne
  • Den aftalte løn, tillæg og tidspunkt for udbetaling
  • Den daglige eller ugentlige arbejdstid
  • Hvilke overenskomster eller aftaler, der gælder.

Herudover skal alle ”væsentlige vilkår” også bekræftes skriftligt.

På grund af områdets kompleksitet og faldgruber anbefaler vi,
at alle arbejdsgivere, som ikke har egen juridisk/HR-afdeling,
sender kontrakter til kommentering og godkendelse hos en
advokat med speciale i ansættelsesret/ansættelseskontor.